24 september, 2008

Chapter 1

Welkom
Mijn naam is Vera. Ik ben 18 jaar en ik woon in Zwolle. Ik woon bij mijn ouders en ik heb ook een broer. 'Nog wel', is de eerste gedachte die door mijn hoofd spookt. Mijn broer heet Tim en hij is 20 jaar. Mijn blog gaat over hem en zijn ziekte.

Tim heeft een astrocytoom glioom.. of gliomatosis cerebri, dat is niet helemaal duidelijk. Een hersentumor dus, in een van de zwaarste graden, namelijk 4 of 5 (dit is ook niet helemaal duidelijk). Over deze dingen zullen we ook geen duidelijkheid meer krijgen, want Tim is uitbehandeld. Dat houdt in dat er niks meer voor hem gedaan kan worden en dat ze om die reden ook geen scans o.i.d. meer maken. Zo af en toe mag hij 10 minuutjes op gesprek komen bij de neuroloog die hem zo snel mogelijk de kamer weer uitwerkt, omdat hij toch niks meer met hem kan.

De eerste keer
De eerste keer dat wij merkten dat er iets goed mis was met Tim, was toen hij bijna 16 was. Hij voelde zich naar in zijn hoofd en vermoeid. Mijn moeder ging die dagen 's morgens naar zijn slaapkamer om te checken of alles goed was. Voor alle zekerheid zijn mijn ouders met hem naar de huisarts geweest omdat zij het niet vertrouwden. 'Niks aan de hand, gewoon een beetje oververmoeid' is wat zij daar te horen kregen. Vreemd, want Tim was 15 en had op dat moment totaal geen vermoeiende levensstijl. Mijn moeder wilde Tim dus vooral zoveel mogelijk rust gunnen en besloot die volgende ochtend niet bij hem te checken. Zelf ben ik nogal een lichte slaper, dus ik werd ook direct wakker toen ik wat vreemde geluiden uit mijn broer's kamer hoorde komen. Ik durfde zelf niet te gaan kijken en heb beneden mijn moeder opgehaald. We troffen Tim al schuddend en schuimbekkend aan. Zijn eerste epileptische insult. Hierna volgden er nog een aantal, ik denk 5 in totaal, over een periode van ongeveer 6 maanden. Artsen konden nog geen oorzaak achterhalen en Tim verbleef 3 weken in het Universitair Medisch Centrum te Groningen voor allerlei onderzoeken. Deze onderzoeken leverden niks op. Het enige wat ons verteld was; 'Maakt u zich vooral geen zorgen, het is zowiezo geen hersentumor!'
Mijn ouders waren natuurlijk niet tevreden met deze conclusie en hebben een second opinion aangevraagd in Rotterdam. Na meerdere onderzoeken en verschillende scans werd uiteindelijk de diagnose gesteld. Een hersentumor van graad 2. Dus toch. Gelukkig was er aan een graad-2-tumor nog van alles te doen!
Om een nog langer verhaal iets korter te maken: In oktober 2005 werd hij geopereerd. En met succes, want zijn epilepsie werd een stuk minder erg. Maar na een paar maanden vaagde dit effect weg. Eind 2006 is Tim toen begonnen met een chemokuur van een jaar. Een week per maand chemopillen. Helaas werd begin 2008 duidelijk dat de chemo niet had aangeslagen. Zijn tumor was veel agressiever geworden. Graad 4. Dit was te merken, want hij ging hard achteruit. Hij is toen met een zeer intensieve bestraling begonnen. Net op tijd, want volgens de dokter was het op dat moment een wonder dat hij er uberhaupt nog was. De bestraling heeft veel effect gehad en Tim voelde zich stukken beter. Maar elk voordeel heeft z'n nadeel. Het effect van de bestralingen zou slechts een aantal maanden levensverlengend werken.

Nu
Dat brengt ons bij de laatste 2 maanden. Tim gaat zichtbaar achteruit, steeds harder. Momenteel met de dag, want elke dag zijn er dingen die hij ineens niet meer kan, terwijl hem dat 'gisteren' nog lukte. De lijst met dingen die hij nog wel kan wordt met de dag korter en de lijst met dingen die hij niet meer kan wordt onderhand te lang om op te sommen.
Vrijwel de enige dingen die hij nog kan zijn: redelijk communiceren, een beetje ongecontroleerd bewegen en gelukkig nog genieten van kleine dingen zoals de sfeer bij een wedstrijd van FC Zwolle of een grote bananenmilkshake.

Deze blog
Ik schrijf deze blog om zelf een beetje mijn ei kwijt te kunnen, maar ook om geinteresseerde mensen op de hoogte te houden. (Leuke) reacties, vragen, eigen ervaringen of berichten aan Tim zijn natuurlijk altijd welkom!


Liefs Vera

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Hee Vera!
Zo goed ken ik je dan niet, eigenlijk die ene Berlijnreis;)
Ik was heel licht op de hoogte van je broer. Ik vind het zeker goed dat je op deze manier iets kwijt kunt over de hele situatie. Heel veel sterkte, en vooral nog lekker veel milkshakes met hem wegwerken!
liefs Eline

Anoniem zei

hey lief vriendinneke van me
wat onwijs knap om het allemaal zo op te schrijven, hopelijk kan je daardoor je ei kwijt! verder wil ik zeggen dat ik heel vaak bij je ben in gedachte ook al weet je dat niet, ook bij je broer. Het is niet voor te stellen hoe zwaar het moet zijn, het besef dat je je broer uiteindelijk moet missen!
meis ik ben dr altijd voor je, weet dat! ook al zit ik in het verre leiden ;) doe veel liefs aan je mam,pap&tim en natuurlijk voor jou
knuf em

Anoniem zei

Hey Vera,
Echt goed van je dat je zoiets schrijft.. :) ben ik echt trots op hoor! Heb je toch een beetje een uitlaatklep zo.
Maar ik hoop dat we nog heel lang van hem kunnen genieten bij de voetbal enzo :) Maar dat gaat vast lukken.
Veel sterkte ermee, enne doe Tim de groeten van ons! Groetjes, Marcel & Linda

Anoniem zei

Beste Vera, familie, en vooral Tim,

Met diep respect lees ik hier je blog.

Helaas is Tim een typisch voorbeeld van hoe het gaat met een primaire hersentumor, eerst de maandenlange misdiagnoses, dan middels scan zeggen, omdat de patient zo jong is, dat moet een graad 2 zijn, terwijl de enige manier om dat te zeggen een biopt is, en daarna de realiteit.

Keihard is het om een primaire hersentumor te hebben. De gemiddelde overleving is volgens de informatie op www.STOPhersentumoren.nl 15 maanden.

Kijk ook hier eens na, wie weet is het wat; http://www.kanker-actueel.nl/index.asp?blz=uw_ve.Teun

Sterkte met de strijd,
Nathalie

Anoniem zei

lieve vera,

wat onwijs knap van je dat je zo`n verhaal schrijft!

het is goed van je dat je van de kleine dingen geniet samen met je broer.

blijf van elkaar genieten en ga lekker opstap!

ik ontzettend veel respect voor je in wat je doet!

veel liefs en sterkte,

Leonie (klasgenootje tsg ;) )

Anoniem zei

I love you Veer. (L)

X. Nan.

Anoniem zei

Hee Vera

Kweet niet of het de bedoeling was dat ik dit las.. mare ik ben dr egt stil van! wooow..

Sterkte
&
Liefs Gabriƫlle
(je mede-studente logopedie)

Marja Henstra zei

Lieve Vera,
Wat kun jij ontzettend mooi schrijven, ik zou alleen graag een ander verhaal willen lezen. Lief nichtje wij leven ontzettend met jullie mee, en wensen jou Elly en Hans heel veel sterkte toe in deze oneerlijke strijd.

Liefs Marja

jan zei

hey vera,
ik heb net te horen gekregen dat ik ook gliomatosis cerebri h laaggradig (2) en niet kwaadaardig.
na het lezen van jou berichtje ben ik toch een beetje bang. ik neem nu ook een combinatie van chemo pillen en infuus.
we zien wel welke kant het op gaat, in elk geval ik heb al een heel leven ahter de rug (ik ben 48) en heb veel meegemaakt dat kunnen ze me niet meer afnemen he.
ik wens julie in elk geval veel sterkte en ik blijf het hier wel volgen.
goetjes,

jan

MD zei

Hoi,
Ik vindt het heel fijn dat je deze blog opgestart hebt. Ik scrijf uit Istanbul, Turkije, en net als jou broer myn zus (30jaar) heeft Gliomatosis Cerebri. Dat heeft gebleken na een MRI in Oktober 2009. Myn zus volgt nu kemo en ook radiotherapie en doet zeer goed.
GC is een zeer zeldzame conditie en weinig is bekend over de oorzaak en terapie. Daarom is het goed om de ervaringen te delen met andere patienten en elkaar steunen.
Ik wens allerbeste voor jouw broer.

Oh ja, ik heb in Brussel gestudeerd en ook enkele jaren in Belgie en Nederland gewoond, daardoor de Nederlands ;)

Anoniem zei

Wat een sneu verhaal, een vriend van mijn vriend en mij, heeft ook glio matosis cerrebrie, ongeveer 2,5 jaar nu.
Het gaat heel slecht, zijn handen vallen nu ook uit..
Dokters kunne niks meer doen, en hij is nu 21 jaar..

Ik hoop dat je het een plekje ka geven!!

Suzanne zei

Lieve Vera,
Wat een triest verhaal. Ik ben zelf alles gaan zoeken omdat mijn dochtertje (9) ook gliomatosis cerebri heeft. Dat weten we eigenlijk maar net een aantal weken, vreselijk wat een nachtmerrie. Ook bij ons wisten ze het niet en gingen we ook van het kastje naar de muur. Het enge is bij Maryse dat zij al uitval heeft aan haar linkerkant en ook achteruit gaat. Het is heel eng. Ik hoop dat het goed gaat met jou en je familie.
Een lieve groet van een zeer verdrietige moeder.
Suzanne

MD zei

Dag Suzanne,

Mijn zusje heeft GC sinds 2009 en de behandeling met Temodar (Temozolomide) heeft gewerkt!
Nu bijna 5jaar later doet ze zeer goed.

GC is een zeldzame ziekte daarom weten de dokters niet goed hoe dat behandeld moet worden.

Ik raad je aan dat je zsm met jullie dokter praat over Temozolomide behandeling. Dat werkt!

Mvg